Writershouse InkWell Darley Anderson Penguin Group Knopfdoubleday Orionbooks Hachette Aitkenalexander Blakefriedmann Fsg Henryholt HayhouseBastei Luebbe Verlag

23.10.2013 - 10 факта за книгоиздателската индустрия в момента, наблюдавани на Франкфуртския панаир на книгата 2013

1. Книгоиздаването в развития свят в момента е в отлично здраве! Финансовият комфорт, в който се намират големите издатели, се дължи основно на редовните приходи от продажби на електронни книги – повече от 30% в USA, 20% в UK и 15-17% от пазара в Европа. Този пазарен дял не бележи тенденция за нарастване, а по-скоро на стабилизация, но по-голямата част от него е ръст за пазара на книги въобще, а не е за сметка на спад в продажбите на печатни книги. Затова електронният формат е желан и широко експлоатиран от издателите, основен търговски партньор за който, разбира се, е amazon. Отношенията между книгоиздателствата и аmazon са деликатни, но не и антагонистични, базирани на добра воля и взаимни компромиси в името на общата цел.

2. Свежият поток от финанси от продажбите на електронни книги се използува най-вече за привличане за печатното книгоиздаване на млади автори. Франкфуртският панаир през 2013 беше панаир на дебютите! Армията от агенти и издатели е вложила много време и усилия да открие и лансира нови, талантливи автори във всички категории – художествена литература, young adult книги, фентъзи, научно-популяри книги, психология. Тези дебюти се подкрепят от мощни маркетингови кампании – впрочем, това е основна причина младите автори да решат да работят с традиционното книгоиздателство, вместо да се “самоиздават” в Интернет. Техните кампании са еднакво видими с тези на утвърдените автори. Освен това техните издатели се стремят бързо да лицензират книгите им на много езици и то – с максимални приходи, което също се цени високо от всички автори.

3. Масово се налага моделът да се издават повече на брой заглавия с цел да се задоволи макар и минималното търсене, както и с цел да се открие чрез реалния пазар онзи автор или заглавие, което ще направи пробив. В момента е златно време за авторите! Най-добрите от тях са ухажвани от всички страни – дори и след като вече сами са издали книгите си в Интернет. Появили са се нов тип литературни агенции, които се занимават с привличане за печатното книгоиздаване на автори от Мрежата!

4. Amаzon държи 65% от пазара за печатни и елктронни книги в UK. Там той практически е монополист. За да се избегне огромното му влияние, издателите търсят алтернативни начини за продажби на книгите си – например директно в училища, университети и институции. В Германия amazon е двойно по-слаб, защото в страната работи много богата и разнообразна система за дистибуция на книги.

5. По отношение на цената на еректронните книги между аmazon и издателите се води постоянна „тиха война”. Amazon неизменно се стреми към по-ниски цени, защото неговата цел е да „завербува” колкото може повече ползватели. Всъщност, не книгите и другите продукти, които продава, а ползвателите са неговата стока. Това ценят неговите рекламодатели, а печалбата на amazon от реклами не може да се сравни с печалбата от продажби дори при 60% търговска отстъпка. Затова amazon е заинтересуван цената на книгите да е максимано ниска. Това обаче не може да се приеме от издателите, които ценят високо интелектуалната стойност на продукта си и не желаят да го подценяват и продават на „всяка цена”. Това противоречие може да доведе до сблъсъци, но такива засега няма.

6. Главният изпълнителен директор на огромната компания, образувана от сливането на PENGUIN и RANDOM HOUSE Markus Dohle засега не предвижда реформи, тъй като, както той се изразява, и двете фирми са в отлично здраве. Крайната цел е да се достигне до все по-голям брой читатели – но не с какъв да е, а с висококачествен продукт, твърди той. Неговата компаниs е единствена засега, която може да оказва отпор на amazon по отношение на цените. Качествените книги над всичко, бе неговият призив! Този призив прокрадна опасението, че пазарът е вече твърде леснодостъпен за всякакви книги, в това число много посредствени и нискокачествени, и да се различат в него наистина добрите книги става все по-трудно. PENGUIN RANDOM HOUSE виждат своята мисия в налагането на стойностната литература и нейното бъдеще на пазара за печатни книги.

7. От 2011 до 2013 година в Полша и Чехия е станала истинска революция на пазара на електронни книги. В тези страни за две години той е нараснал съответно 4 и 6 пъти!

8. Все по-дълбока става връзката на книгата с визуалните изкуства и технологии – кино, телевизия, компютърни игри. На общуването с продуценти от TV и широкия екран беше посветена цяла ограмна зала от същинския панаир, а не странична постройка, както досега. Продуцентите трескаво търсят сюжети подходящи за филмиране, а от своя страна издателите, особено на young adult литература, активно предлагат заглавията си телевизионни сериали или широкоекранни продукции. Книгата е особен продукт, и все пак става ясно, че тя все повече става част от огромната индустрия на новото време – шоубизнеса.

9. Освен част от шоубизнеса, книгоиздаването е все повече индустрия за масовия пазар.Електронното книгоиздаване се ориентира най-вече към развлекателните жанрове, защото чрез тях достига най-лесно до максимален брой ползватели. Читателите на електронни книги търсят най-вече леки романи и достъпни научно-популярни тектсове без илюстрации. Т.нар. enhanced books или обогатени книги, както и интерактивните книги за различни възрасти, нямат никакъв успех! Някои реномирани издатели и агенти виждат в това опасност добрите и стойностни книги да потънат и да се изгубят в огромното море на литературата за „еднократно ползване”.

10. Освен платформата за самостоятелно електронно издаване CreateSpaсe, amazon стартира и свое собствено издателство за печатни хартиени книги Amazon Crossing. Този факт е изключително интересен. Това издателство се интересува най-вече от високо комерсиални книги . Открива ги много лесно на базата на огромните масиви от данни, които аmazon притежава . Анализирайки своите „meta data”, аmazon бърза ще стигне до най-големите бестселъри или ще си създаде такива, комуникирайки директно със своите клиенти, чиито вкусове познава детайлно. Ако на предишни панаири стана ясно, че който владее най-добре маркетинга, той най-добре пробива, то на този се изясни, че, в крайна сметка, който владее статистиката, той печели най-добре.

Eksmo Hoddereducation Harvardbusiness Sandra Bruna Agencia Literaria Mileskelly Littlebrown Regal literary Penguin  Arena-verlag Tarynfagernessagency Lorella Hardman & Swainson Literary Agency AVA Agentur